Inga hamsterbebisar än så länge..

... tror inte det blir några heller. Förmodligen har min lilla Rut gått och varit skendräktig.

Om det inte kommer några ungar innan tisdag så måste det vara så att Rutan har varit skendräktig. Tokhamster. Men eftersom Sylvester är hos mig nu så är det ju bara att släppa dem samman igen :) Första försöket funkar nämligen inte alltid, precis så sa de till mig i djuraffären också "Det är inte säkert att det blir något första gången heller". Om de får göra det igen så ska jag se till att få till bättre bilder med systemkameran, fixa ljuset bättre så jag slipper använda blixt :) I och för sig var ljuset säkert helt okej sist, men jag blev så uppspelt att de parade sig så jag inte kunde koncentrera mig på min fotografering.


Var inne och kikade på en
hemsida imorse, det gjorde ju inte direkt så att jag blev mindre sugen på att få hamsterbebisar. Men jag ska ta en kull på Rut, så är det bara.

Egentligen finns allla tecken där att hon borde vara dräktig.
  1. Jag parade hamstarna och det gick hur bra som helst.
  2. Eftersom hamsterhonor är brunstiga var fjärde-femte dag så testade jag igen dag fyra och dag fem. Om Rut hade varit villig hade det tytt på att hon inte hade blivit befruktad. Det visade sig att hon inte var villig någon av gångerna, därmed borde hon ha blivit befruktad eller som jag kanske tror "befruktad". Honorna kan ju faktiskt bete sig precis som om de vore dräktiga, dvs. de är skendräktiga.
  3. Rut började nästan genast att böka och boa i buren mer än vanligt. Tydligt tecken då en hamsterhona har blivit dräktig.
  4. Någon dag innan den stora dagen så kan det komma lite blod från "vulva". Mycket riktigt, jag hittade lite blod i buren, men mycket lite.
  5. Hon beter sig allmänt konstigt och hennes bur ser ut som ett krigsfält.
Om det nu skulle vara så att ungarna kommer, även om det inte verkar så, så har jag iallafall laddat upp med barnmat med smakerna "Potatis och blomkål" och "BiffStroganoffpuré". De små krypen behöver nämligen bra mat så att de kan växa sig stora och fina.

Men det är bara att försöka igen med en ny parning. Tror varken Rut eller Sylvester har något emot det ;)

Pusskram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback