Kycklingwok med nudlar

Idag blev det kycklingwok med nudlar, riktigt gott faktiskt. Var så sjukt sugen på wok så jag letade upp ett recept och begav mig till ica för att handla in alla tusen olika oljor och såser som inte redan befann sig i mitt lilla studentpentry. Blev inte så farligt dyrt faktiskt :) Blir ju typ en engångssumma man lägger och sen har man ju varorna länge.

Receptet jag gick efter hittade jag på
alltommat.


250 g kycklingfilé
250 g äggnudlar, okokt
1 st paprika
300 g broccolibuketter
2 msk rapsolja
1 dl vatten
1 msk fisksås
1 tsk sesamolja

Kryddsås:
5 msk soja
0,5 msk rödvinsvinäger
3 tsk färsk ingefära, riven
3 st vitlöksklyftor, pressade
2 tsk flytande honung

Gör så här:
1. Skär kycklingen i små strimlor, kärna ur paprikan och strimla även den. Skär av stjälken och skär broccolin i små buketter.

2. Koka nudlarna efter anvisningarna på förpackningen. Var noga med att inte överkoka, utan låt dem gärna förbli lite al dente.

3. Blanda ingredienserna till såsen i en skål.

4. Bryn kycklingen i 1 matsked rapsolja under några minuter i en wokpanna eller stor teflonpanna. Tillsätt grönsakerna och resten av rapsoljan, fräs i några minuter till.

5. Tillsätt kryddsåsen och vattnet. Låt puttra på medelvärme i ytterligare några minuter tills grönsakerna har mjuknat lite, de ska dock ha kvar ett visst
tuggmotstånd.

6. Lägg i nudlarna woken (om nudlarna har klibbat ihop sig, skölj igen under kranen), häll över fisksåsen och sesamoljan. Rör om så att nudlarna blandas
med de övriga ingredienserna och värms upp.

 


 

Woken blev faktiskt riktigt god, men jag hade nästan hoppats på ännu godare med tanke på alla olika grejer som skulle i. Jag tycker det är mycket godare med mycket grönsaker så jag hade inte i lika mycket kyckling som det stod utan slängde ner lite extra wokgrönsaker.

 

Den blev inte bara god utan det blev mycket också! Efter att ha ätit en stor portion fick jag öndå tre fullproppade matlådor över :) Härligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback