Jag lovar att läsa på stålkonstruktionen lite extra!



NyTeknik damp ner idag och på förstasidan kunde man läsa "DÖDSMISSEN - ingenjören berättar om felet i ritningen". Artikeln kan läsas här och här.

När jag läste vidare i artikeln kom jag fram till att konstruktören nu riskerar fängelse på grund av ritningsfelet. Detta fick mig att reagera ganska så ordentligt. Är det verkligen bara konstruktörens fel att det blev fel? Ska det inte finnas någin slags kontrollant? Ska jag verkligen välja inriktning konstruktion om ett felsteg kan innebära fängelse?

Såklart att de ska reagera hårt på denna felkonstruktion eftersom den orsakade både dödsfall och svåra skador, men kan det inte räcka med miljonböter till företaget som står bakom konstruktionen?

Såg att Ankan bloggade om artikeln också (typiskt bra av oss blivande byggingenjörer!).


Kommentarer
Postat av: Sandra

OJ! ja det är nog inte helt lätt att bli sån där byggnadsingenjör :) men amanda, DU kommer ju aldrig göra sånna där fel! eller hur?

Postat av: Ankan

Men Mandy, du kommer inte göra fel! :) Så det är inget att oroa dig för... Den där konstruktören måste ha druckit för mycket eller kanske så klarade hon inte mekaniken! :O

2009-11-18 @ 21:21:58
URL: http://ankanankan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback