Ibland är jag allt bra huslig ^^

Var ledig igår vilket man kanske kan tänka ska höra ihop med seriemaraton i sängen eller något liknande... men inte för mig igår inte. Började dagen med att tvätta en massa... till och med sängkläderna och de stora korvkuddarnas kuddfodral.

Samtidigt som tvätten var i tvättstugan så lagade jag till två olika maträtter som resulterade i åtta matlådor, inte helt fy skam! Det blev kyckling i ugn med rotfrukter i ugn,kokt broccoli och beasås. Den andra maträtten blev någon slags kaninröra som innehöll quinoa, majs, svarta bönor, röda linser, gröna linser, solrosfrön, wokgrönsaker och mango. Även den blev faktiskt riktigt nice.

Städade även mitt rum och bäddade rent... förstår faktiskt inte vad som flög i mig igår. När allt husligt var klart gick jag en 3,7 km lång powerwalk (som jag faktiskt känner av i benen idag, haha, är ju ganska otränad). Sen bar det av till Ica Väst för att köpa ingredienser för att baka rågbröd i långpanna även kallat "Skärgårdsrutor".

Blev hur nice som helst! Känns även riktigt nyttiga också :) Är ju i mer rågflingor och rågsikt än vad det är rent vetemjöl och sen det enda söta som är i brödet är ju bara 1 msk mörk brödsirap. Jag tror på det här brödet! :)

Pusskram




Recept från
recepten.se

Skärgårdsrutor

Rågbröd i goda fiberrika små rutor

Klocka Tid: 2 timmar varav 45 minuters jobb

Portioner 30 st

  • 50 g jäst
  • ½ dl olja eller flytande margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 msk brödsirap eller annan sirap
  • 2 tsk salt
  • 7 dl rågflingor
  • 4 dl rågsikt
  • ca 4 dl vetemjöl
Smula jästen i en degbunke. Ljumma mjölken och matfettet till 37°C.

Häll lite av degspadet över jästen tills rör tills den är upplöst.

Rör ner resten av degspadet, sirap och salt.

 

Blanda i rågflingor, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen för hand eller med maskin tills den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.

 

Knåda in resten av vetemjölet på en lätt mjölad arbetsbänk. Kavla ut degen direkt på ett bakplåtspapper på en plåt som är ca 30 x 40 cm. Degen ska täcka plåten.

Nagga degen och skär den i rutor, 6x6 cm, med en sporre eller kniv.

Jäs den övertäckt ca 25 minuter.

 

Grädda mitt i ugnen i 225°C, 15-20 minuter.

 

Låt brödet svalna något. Bryt isär rutorna och låt dem svalna under bakdukar så håller de sig saftiga.


Kommentarer
Postat av: Alx

Nice med många matlådor :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback