Att bo i kollektivet Mankan Mansion



Att bo i ett kollektiv kan nog vara världens bästaste sätt att bo, i alla fall när man som jag, är en ung student borta från sin hemstad.

Kollektivet jag bor i, Mankan Mansion, kom till den 1:a juni 2009 när Annika Herlin och jag hämtade ut nycklarna till lägenheten på Flogstavägen 93F. Namnet på kollektivet kom till mer av en slump. Klart det är ett Mansion och ”Mankan” känndes ju ganska så självklart med tanke på att vi just kallas Mandy och Ankan.

Mankan Mansion är en lägenhet på 58m2 med tre rum och kök. I sovrummet mot vardagsrummet har vi
Annika, en glad, spontan och galen Borlängetös som äger allt man kan tänka sig. Det finns inte något du inte kan hitta i Annikas rum.

I det andra sovrummet har vi mig, Amanda, kollektivets djurvän, lite lugnare än Annika men är för det mesta på på hennes rubbade upptåg. Tidigare bodde även här hamstern Donna, men som tyvärr gick bort förra terminen. 99% av nätterna tillbringar även Pontus, min pojkvän, här på Mankan Mansion.

I vardagsrummet finns även numera Elin, Mankan Mansions nyaste medlem, gammal gymnasieklasskompis till Annika, även hon Borlängetös, riktigt rar så har man det minsta problem i livet kan man alltid prata med Elin. Elin sover på en uppblåsbar madrass med en skumgummimadrass ovanför och hennes kläder bor i kartonger. Grejen med Elin… hon är glad fast hon bor i en låda och trots att ingen aldrig kommer ihåg vad hon pluggar.

Att bo så många på en sån liten ytan kan utifrån sett verka jobbigt eller påfrestande. Jag kan ärligt säga att jag aldrig är trött på dem. Visst kan jag bli trött på att det faktiskt inte går att hålla städat hela tiden, men det kanske inte är så konstigt när det bor tre halvstressade studenter på samma få kvadratmeter. Nog för att det kan vara stökigt, men humorn är ju i alla fall städad (höhö, eller?). Några nackdelar att bo tre tjejer ihop är väll att till exempel ett badrum inte är utformat för att ett gäng brudar ska förvara sitt smink och hygienprodukter där inne och hur fan tänkte de när de utformade lägenheten? Glömde de helt bort skoförvaring eller?! Men och andra sidan är det inte Mansionets fel, snarare de som projekterade lägenhet!

Jag tror alla fördelar att bo i ett kollektiv väger upp mot de små ynka nackdelar som finns. Du är till exempel aldrig ensam, om du nu inte vill vara ensam och det finns alltid en vettig människa att prata och dela livets funderingar med. Att vara hemma en fredagskväll blir inte lika trist just eftersom att du inte är ensam. Även om var och en av oss sitter vid en varsin dator gör vi ändå det tillsammans på något vis. Det bästa av allt är nog ändå att om någonting händer, hur sent eller tidigt på dygnet det är, så vet man att oavsett vad så finns kollektivet där för en ♥

Varför leva livet solo när man kan göra det tillsammans?



Kommentarer
Postat av: Elin

<3 <3 <3

Postat av: Louis Vuitton

The good benefits of on the internet researching are actually seemed from many of us these days.

2012-03-03 @ 09:22:43
URL: http://www.louisvuittonoutletsz.com
Postat av: ray bans

test by Dan

2012-03-13 @ 10:21:09
URL: http://www.cheap-raybanssunglasses.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback